Value engineering als antwoord op toenemende concurrentie
Veel bedrijven investeren jarenlang om een mooi productportfolio op te bouwen, waarbij veel tijd wordt gestoken in de inrichting voor productie en verkoop. Maar met de opkomst van lageloonlanden zoals China is kostprijs onder druk komen te staan en de concurrentie toegenomen.
De klant heeft hierbij ruimere keuze gekregen uit vergelijkbare producten, maar ook zijn er meer goedkopere of beter presterende alternatieven op de markt verschenen. Hierdoor komen marges of aantallen onder druk te staan. Value engineering biedt uitkomst.
U kunt investeren in nieuwe productontwikkeling en Research & Development, maar dit heeft als nadelen zowel het hoge risico als het feit dat de kosten voor de baten uit gaan.
Beter is value engineering waarbij bestaande producten aantrekkelijker worden door re-design en/of de kostprijs omlaag te brengen. Hierbij blijven de investeringen en risico’s laag en is de doorlooptijd kort. Bovendien is er al een klantbasis, dus daar hoeft geen inspanning meer voor worden verricht.
Kostprijsreductie of optimalisatie van bestaande producten lijkt dus in alle opzichten een goede manier om concurrerend te blijven. Deze optie is het beste aan te vliegen via een aanpak van integrale value engineering.